Jak to z Żydami w Polsce było część 16

Gal Anonim: *Historię piszą zwycięzcy *Jeżeli coś nie zostało zapisane, to tego nie ma.
Motta Zbigniewa Tomaszewskiego: *Złoto i klejnoty przynoszą tylko problemy *Rany od noża zagoją się, od słów nie *Owcę zabłąkaną odnajdziesz, człowieka nie *Niemcy są bardzo gospodarnym narodem, tylko im udało się zrobić z ludzi mydło *Pogoda zawsze jest piękna, jeżeli twierdzisz, że nie to znak że jesteś źle ubrany *Pamięć jest skarbnicą umysłu *Po co bać się śmierci, to przygoda jaką każdemu oferuje życie *Każdy naród ma swoją hołotę, za którą się wstydzi i odpowiada *Aby można było krzyknąć hura! Najpierw trzeba krzyknąć ała!
Przysłowia Europy: *Czas leczy rany, ale zmarszczki nie *Dobrze jest mówić, jeszcze lepiej milczeć *Doradcy radzą, ale nie zapłacą *Duma najczęściej w pustym łbie zagości *Gdy wiatr w oczy wieje, człowiek mądrzeje *Interesy świątyń nie mają *Jaki dom, tacy goście *Kamień który się toczy, nie obrasta mchem *Kobieta i wino to trucizna ino*Kto nie kocha książek umiera zhańbiony*Kto szuka zła, szybko znajdzie *Łzy długu nie wymażą *Mistrza pozna się po dziele *Młode drzewo prostuje się łatwo *Zbrodnie przeciwko ludzkości nigdy nie ulegają przedawnieniu.

Jak to z Żydami w Polsce było część 16

W tej części spróbuję wyjaśnić, dlaczego zło często zwycięża. A to dlatego, że miliony ludzi wolą pozostać przy starym porządku, sprawdzonym od wieków. Tutaj podam przykłady z życia wzięty, mianowicie, jak pasterz pilnował swe owieczki. One miały w owczarni spokój, schronienie, pokarm, czuły się tam bezpiecznie. Nagle burza, piorun uderzył w owczarnie. Pojawiły się płomienie. Ogień rozwijał się, pasterz wyrwał wrota z zawiasów, wbiegł do środka i zaczął wypędzać swoje owieczki. Im gorliwiej wypędzał, tym one wbiegały w głąb owczarni, prosto w płomienie. Spłonęła cała owczarnia razem ze zwierzętami.
Tak samo jest przez ostatnie 1050 lat z ludźmi. Gdy było zagrożenie ludzie chowali się w kościołach, padali na kolana i modlili się. Myśleli, że są bezpieczni. Wróg podpalał kościół i na kolanach, w męczarniach., z modlitwą na ustach ludzie umierali.
Ludzie, jak się do czegoś przyzwyczają, to nie chcą zmian. Osią tych zapasów była zawsze dobra wiara i zaślepienie zwolenników starego ładu, promienność i prorocza ufność apostołów nowych prawd. Tam, kiedy dwa te obozy się spotkały, walka wszczynała się na śmierć i życie. Tylko sekciarz może poniewierać sędziów rzymskich, watykańskich za wyrok wydany na Galileusza i innych bardzo mądrych ludzi.
Sędziowie i rządzący od zawsze byli tylko przeciętnymi ludźmi, a ludzie przeciętni są jak te rośliny, które można wyrwać z korzeniami, ale spróbuj je przesadzić na grunt obcy, inny – to jest prawie niemożliwe i tak samo jest z ludźmi. Watykan przez ostatnie tysiąc lat spalił innowierców na stosach i zamordował w inny sposób miliony ludzi.
Teraz przekonanie miliardów ludzi, aby przeszli w wiarę naszych praojców, czyli tak zwanych pogan i uwierzyli w ogień, wodę, drzewa i słońce, jest praktycznie niemożliwe. Tak, jak z tym pasterzem, który wypychał na siłę owieczki z płonącej owczarni. One nie chciały jednak żadnych zmian.
Chrystus nauczając, najchętniej szedł między ubogich duchem. Malutkim się kłaniał, ku dzieciom zwracał swe słowa, postrzegając, że kapłani i doktorowie nie sposobni są ogarnąć czystej nauki, że w najlepszym razie chcieliby kompromisu i że stare zabobony radziłyby okryć płaszczem nowych prawd. Chrystus, nazywał swoich wrogów tymi, którzy sami nie wiedzą, co czynią. Widział w nich zmurszałe drzewa, niezdolne do wyprostowania swych pogarbionych pni. Żadna cywilizacja nie godzi się na to, że jest szczeblem drabiny, której wierzchołek ginie w obłokach, bo żadna cywilizacja nie spogląda w górę, lecz w dół. Bo tam w dole widzi przebyte szczeble i cieszy się, że stoi na najwyższym i liczy: rodzina, wioska, osiedle, miasto, naród – w tym miejscu urywa, nie chce, aby czas mógł to wszystko unieść jeszcze wyżej, aby ten ostatni ład mógł znaleźć rozwinięcie, jeszcze wyżej i tak każda cywilizacja z godnością i dumą kończy na swoim „JA”. Kończy bo kończyć musi. Nic tu nie znaczy pamięć i doświadczenie dziejów. Nic nie wskórają. Człowiek pozostanie przy swoim „JA”. Nic Polaków nie nauczyła przeszłość dziejów, wojny, zabory, niewola, zero wyciągniętych wniosków. Jak tylko są wolni żrą się między sobą, jak psy.
Obserwujemy w ostatnim czasie, ze głupota Polaków nie zna granic. Ludzkość jest karabinem pozbawionym żagli i busoli, a rzuconym w dal oceanu na wieki błąkania się i szukania przystani, zdolnej go obronić od niosącej fali. U steru tłok i ścisk. Raz po raz śmiałkowie pchają się do kierownictwa. Raz po raz dalekowidz odkrywa na horyzoncie mgły lądu. Okręt dąży ku niemu, lecz zanim kotwice zarzuci, już go nowa fala uniesie i w inną porwie stronę. Raz za razem wybuchają spory o ster, o kierunek. Próżny wysiłek. Póty wiary w kierunek nie będzie, póty zaufania w sternika nie ma.
Tak jak ten korab będzie bez zgody i ładu błąkać się po falach, tak samo ludzkość będzie błądzić i bronić się z rozwagą, do ostatniego argumentu istniejącego ładu, lecz i słuchać uważnie nowych haseł i mieć uśmiech pobłażania nawet dla Utopii.
Takim nowym sternikiem okazał się dla 80 milionowy naród niemiecki w roku 1933 pod rządami Adolfa Hitlera. Wódz obiecał wszystkim pracę, chleb, przestrzeń życiową na najbliższe 1000 lat. Czy możemy dzisiaj winić Niemców, że poszli za sternikiem, który obiecał im to wszystko? Marzyli, Zzaufali mu, jak te owieczki w płonącej owczarni. I tak, jak chrześcijanie, o których wspomniałem ukrywali się przed złem w drewnianych kościołach, modląc się na kolanach, czuli się bezpieczni. Sternikiem dla nich była wiara, lecz pomylili kościoły, które były watykańskie. Często podpalali je wysłannicy z Watykanu, Jezuici, Krzyżacy, Templariusze. To prawo mędrców, a obowiązek ludzi oświeconych. Nie ma bowiem takiej tolerancji religijnej, która by zezwoliła na podawanie w wątpliwość moralności i sprawiedliwości państwowej lub na utożsamianie jej z moralnością i sprawiedliwością wyznawanej wiary.
Nie dostojnicy rzymscy wyrzekali się pogaństwa, przyjmując chrzest, lecz chrześcijanie pozyskując dla siebie tych dostojników. Pierwszy cesarz chrześcijański, Konstantyn więcej do Chrystianizmu wniósł bałwochwalstwa, niż wziął z niej nauki Chrystusa. Pierwsze wieki chrześcijaństwa raz za razem rozbrzmiewają hasłami, które obecnie tak stanowczo przypisuje się anarchistom. Hasła te milkną powoli, ale milkną tylko w piersiach, tych, którzy stanęli u władzy. Chrześcijanie już nie tylko kwapią się oddawać to, co jest cesarskiego cesarzowi, ale zajmują trony, wyrzekają się ubóstwa, wolą doczesne wywyższanie nad pośmiertne. Nauka miłości bliźniego staje się powoli sprzymierzeńcem i narzędziem władzy i państwowości. Zasklepia się już nie apostołuje, ale zniewalać chcę siłą. Już sama rozkazuje, sama uciemięża i dręczy „nieprzyjaciół swoich” zamiast ich kochać.
Poprzez pewien czas trwają jeszcze w Watykanie walki ideowe, przez pewien czas jeszcze filozofowie bronią rwącej naprzód myśli – aż pod obuchem nowych władców gaśnie pochodnia Aleksandrii, aż zapamiętały Justynian zamyka wszystkie szkoły, wykładające filozofię. Nastaje chwila ciszy, chwila oszołomienia, chwila wyczekiwania. Zmieniono kostiumy i formy ceremoniałów, tytuły i zakwitło zło, które potępiał Chrystus, a które niweczyć pragnie Watykan. Niewolnictwo, uciemiężenie pracujących, kastowości, sprawiedliwość, podporządkowująca byt jednostki widokom rządów, moralność polityczna, umiejąca przykazania „nie kradnij”, „nie zabijaj.
Podsumowując, gdy gmach ma swój kamień węgielny, stanowiący podstawę dla wszystkich wiązań i rozgałęzień, tak i umysł ludzki musi mieć kamienie węgielne dla swych wierzeń. I jak gmach w pozbawieniu go kamienia węgielnego musi widzieć swą niechybną ruinę, tak i człowiek, postrzegając zamach na podwaliny swego bytu, widzi grożącą mu zgubę.
Ciąg dalszy nastąpi
Zbigniew Tomaszewski

Brak komentarzy

Napisz komentarz